Рішення НКРЕ КП про запровадження абонплати за газ розділяє тариф за газ на плату за транспортування і фактичне споживання.
Цього вимагає від нас Третій Енергопакет ЄС. Україна, ухваливши закон «Про ринок природного газу» (9 квітня 2015 року), максимально імплементувала вимоги Третього Енергопакету ЄС.
Третій Енергопакет ЄС - це пакет законів щодо внутрішнього ринку газу та елекроенергії у Європейському Союзі. Його ухвалив Європарламент у липні 2009. Вступив у дію 3 вересня 2009 року. Енергопакет вимагає відокремлення видобувних та збутових підрозділів від транспортних магістралей.
Його головна мета – уникнення монополізації ринку газу вертикально інтегрованими структурами. Він фактична забороняє компаніям одночасно і продавати, і транспортувати газ та електроенергію.
Нові вимоги до енергокомпаній стосуються не лише європейських фірм, а й компаній із третіх країн, що працюють з ЄС – тобто і Росії, і України.
Відповідно Україна, приєднавшись до Третього енергопакету ЄС, взяла на себе зобов’язання розділити послуги за транспортування та фактичне споживання газу.
Наразі у Стокгольмському арбітражі слухається справа щодо транзитного контракту України з російським Газпромом.
У судовому слуханні Україна намагається стягнути із Газпрому недоотримані кошти за транзит російського газу, які передбачені контрактом.
Аргумент України: Стаття 8.7 контракту передбачає, що у разі зміни умов формування транзитних тарифів у Європі Україна має право вимагати перегляду тарифу. Ці умови змінились після введення в дію Третього Енергопакету. Таким чином, згідно умов контракту, тариф на транспортування має бути переглянутий.
Газпром відмовляється переглянути тариф за транспортування уже більше 5 років. Оскільки після перегляду тарифу йому доведеться одразу сплатити Україні 12 млрд. дол. США (недоотриманих Україною від транзиту за 2010-2015 роки). А потім кожен рік до 2019 ще додатково на 4 млрд дол. США.
Росія відмовляється визнавати Третій Енергопакет як такий і при цьому намагається переконати арбітраж, що Україна його теж не виконує, – тому не може претендувати на перегляд тарифу за транспортування.
Скасування абонплати за газ стане додатковим аргументом для Росії – мовляв, Україна теж ігнорує Третій Енергопакет, тож не має законних підстав для задоволення позову.
|