Сьогодні, 19 серпня, православна церква відзначає Преображення Господнє, у народі - Яблучний Спас.
Відповідно
до християнської традиції, Преображення Господнє - це свято,
установлене на спомин про велику подію в житті Ісуса Христа, коли він,
здійснивши половину свого земного служіння й довівши свою
божественність вченням і чудесами, вирішив ще особливим чином явити
учням славу свого Божества.
Для апостолів сенс Преображення
Господня полягав у тому, щоб вони, коли побачать розіп'ятого Ісуса, не
засумнівалися в його вченні, а засвідчили добровільне страждання та
смерть Бога за людей. І проповідали світові, що Господь Ісус Христос є
справжнім Сином Божим.
Преображення показало наявність в Ісусі
Христі двоїстої природи - божественної та людської. Під година
Преображення було явлення Сина при свідченні Отця та Святого Духа,
тобто, явлення усіх осіб Святої Трійці. У цей година не відбулося
заміни божественної природи Христа, - навпаки, його божественність було
виявлено в його людській природі. За словами Іоанна Златоуста,
Преображення відбулося, «щоб показати нам майбутнє перетворення єства
нашого та майбутнє Своє пришестя на хмарах у славі з ангелами».
Символічною
є й поява Мойсея та Іллі. За висловом Іоанна Златоуста, «один померлий
та другий, що ще не претерпів смерті», постали для того, щоб показати,
що «Христос має владу над життям і смертю, володарює над небом і
землею». Місцем Преображення церковний переказ вважає гору Фавор у
Галілеї. Свята Єлена, мати першого римського імператора-християнина
Костянтина Великого, побудувала на горі храм на честь Преображення
Господнього, зруйнований в XIII ст. В VIII ст. св. Іоанн Дамаскін і
Козьма Маюмський склали піснеспіви на це свято, якими православна
церква прославляє його й донині.
У православному календарі
свято припадає на Успенський піст. Саме в цей час у садах і на городах
достигає багато фруктів та овочів, на полях закінчуються жнива. Наші
предки, які закликали на всі свої справи благословення Боже, закликали
його й на земні плоди. У свято Преображення всі дари приносилися в
церкву для освячення й тільки після цього хліб, фрукти та овочі нового
врожаю починали вживати в їжу.
Після освячення яблука традиційно роздають усім парафіянам, бідним і незаможним людям, а також посилають додому хворим.
http://orthodoxy.org.ua/uk/tserkovni_hroniki/2008/08/19/18519.html
|