Держкомтелерадіо здійснив моніторинг 55 офіційних сайтів центральних органів виконавчої влади (17 міністерств і 38 інших центральних органів виконавчої влади) та 25 офіційних сайтів місцевих органів виконавчої влади (24 обласних та Київської міської державних адміністрацій). Про це повідомляє прес-служба Держкомтелерадіо.
За результатом моніторингу складено рейтинг інформаційної прозорості офіційних сайтів, який складається з трьох показників - наявності інформації, якості інформаційного наповнення та власне показника інформаційної прозорості.
Найкращими у першому півріччі 2015 року за рівнем інформаційного наповнення серед центральних органів виконавчої влади визнано офіційний веб-сайт Адміністрації Державної прикордонної служби України, а серед місцевих органів виконавчої влади - офіційний веб-сайт Івано-Франківської обласної держадміністрації.
До низки сайтів у Держкомтелерадіо є певні зауваження, а саме:
- відсутність або наявність не в повному обсязі інформації, обов'язковість розміщення якої регламентується нормативно-правовими актами;
- несвоєчасне розміщення матеріалів;
- оприлюднення інформації без зазначення дати, що не дозволяє визначити рівень її актуальності;
- розташування інформації не в логічних розділах, через що не забезпечується простота та зручність доступу до неї;
- відсутність або неефективна робота пошукових систем;
- ускладнення доступу до інформації користувачам з вадами зору та слуху.
Зокрема, системи обліку публічної інформації наявні не на всіх сайтах, натомість деякі оприлюднені системи обліку оновлюються нерегулярно або містять відомості лише про частину документів, які перебувають у володінні суб'єктів владних повноважень.
На окремих сайтах відсутні адреси електронної пошти керівників органів, їх заступників, керівників структурних підрозділів, контактна інформація структурного підрозділу та/або посадових осіб, відповідальних за програмно-технічну та інформаційну підтримку сайту.
Не скрізь оприлюднено основні функції структурних підрозділів, правила внутрішнього трудового розпорядку, порядок та умов проходження конкурсу на заміщення вакантних посад.
Невисокі показники наявності має інформація щодо цільових програм та розташування місць, де надаються необхідні запитувачам форми і бланки установи, натомість вже представлені матеріали інколи неактуальні або не структуровані у вигляді окремого тематичного розділу, через що мають низьку навігаційну доступність.
Під час аналізу забезпечення доступності інформації для осіб з вадами зору та слуху виявлені типові недоліки: на початку кожної веб-сторінки відсутні елементи управління, які надають можливість користувачу змінити розмір шрифту та кольоровий контраст; аудіо- та відеоматеріали не супроводжуються текстом, еквівалентним інформації, що містить аудіо- та відеозапис; графічні матеріали не дублюються за допомогою звичайного тексту; веб-сторінки не містять навігаційного ланцюга у вигляді текстової інформації щодо їхнього місцезнаходження в ієрархічній структурі веб-сайту; відсутня мапа сайту.
Держкомтелерадіо пропонує центральним та місцевим органам виконавчої влади, офіційні сайти яких стали об'єктами даного моніторингу, ознайомитись з представленою аналітичною довідкою, вжити заходів щодо усунення виявлених недоліків та продовжити адаптацію власних сайтів до потреб користувачів з вадами зору та слуху.
Протягом жовтня-грудня 2015 року Держкомтелерадіо проведе черговий моніторинг інформаційного наповнення офіційних сайтів органів виконавчої влади та за результатами здійсненого аналізу поінформує Кабінет міністрів України у встановленому порядку.
Відтепер при оцінці якості інформаційного наповнення та інформаційної прозорості веб-сайтів органів виконавчої влади буде враховуватись рівень забезпечення доступності для сприйняття особами з вадами зору та слуху розміщеної на веб-сайтах інформації.
«Телекритика»
30.06.2015 | 12:29 | Управління розвитку інформаційної сфери та європейської інтеграції
Аналітична довідка за результатами проведеного Держкомтелерадіо моніторингу інформаційного наповнення офіційних веб-сайтів органів виконавчої влади у першому півріччі 2015 року
1. Загальні відомості
1.1. Моніторинг інформаційного наповнення офіційних веб-сайтів органів виконавчої влади здійснено на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 29.08.2002 № 1302 «Про заходи щодо подальшого забезпечення відкритості у діяльності органів виконавчої влади» та згідно з Порядком проведення Держкомтелерадіо моніторингу інформаційного наповнення офіційних веб-сайтів органів виконавчої влади, затвердженим наказом Державного комітету телебачення і радіомовлення України від 08.06.2015 № 118.
1.2. Мета моніторингу – оцінити рівень інформаційного наповнення офіційних веб-сайтів органів виконавчої влади відповідно до вимог нормативно-правових актів, які регламентують розміщення певних видів інформації на зазначених веб-сайтах.
1.3. Об’єкти моніторингу: офіційні веб-сайти міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, обласних та Київської міської державних адміністрацій.
1.4. Пошук, класифікація та аналіз інформації на веб-сайтах здійснювався відповідно до переліку параметрів, кожний з яких відображає окремий вид інформації, обов'язковість розміщення якої на веб-сайтах встановлюється нормативно-правовими актами.
Крім того, враховувалися наявність на веб-сайтах функції пошуку та доступність розміщеної на веб-сайтах інформації для сприйняття особами з вадами зору та слуху.
1.5. Рівень інформаційного наповнення кожного веб-сайту оцінювався за наступними показниками:
показником наявності інформації (Пн), який визначає рівень наявності інформації на веб-сайті відповідно до вимог чинного законодавства;
показником якості інформаційного наповнення (Пя), який характеризує рівень повноти, актуальності та навігаційної доступності розміщеної інформації;
показником інформаційної прозорості (Пі), який встановлює рівень інформаційної прозорості суб’єкта владних повноважень та розраховується як середнє значення двох попередніх показників.
Рейтинг інформаційної прозорості сформовано шляхом сортування переліку веб-сайтів за зменшенням значень показників інформаційної прозорості.
1.6. Час проведення моніторингу: квітень – червень 2015 року.
1.7. Результати моніторингу розміщено на офіційному веб-сайті Держкомтелерадіо (http://comin.kmu.gov.ua/) в розділі «Моніторинг веб-сайтів ОВВ».
2. Аналіз результатів моніторингу офіційних веб-сайтів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади
2.1. Держкомтелерадіо здійснив моніторинг 55 офіційних веб-сайтів центральних органів виконавчої влади: 17 міністерств та 38 інших центральних органів виконавчої влади. Разом з тим Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками, Державна служба України з безпеки на транспорті, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, Державна служба України з питань праці, Державна служба України з питань Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, Державне агентство України з питань відновлення Донбасу, Державна інспекція енергетичного нагляду України, Національне агентство з питань запобігання корупції не мають офіційних веб-сайтів у зв’язку з процесами утворення та реорганізації цих суб’єктів владних повноважень.
2.2. За результатами моніторингу сформовано Таблицю 1 (див. додаток 1) та Таблицю 2 (див. додаток 2).
Таблиця 1 містить рейтинг інформаційної прозорості офіційних веб-сайтів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади. У цій таблиці для кожного органу виконавчої влади наведено найменування, адресу офіційного веб-сайту, значення показників наявності інформації, якості інформаційного наповнення, інформаційної прозорості.
Таблиця 2 містить узагальнені дані щодо рівня представлення видів інформації на офіційних веб-сайтах міністерств та інших центральних органів виконавчої влади. У ній для кожного виду інформації, за яким здійснювався моніторинг, подано узагальнені значення показників наявності інформації та якості інформаційного наповнення.
2.3. За результатами аналізу наявності інформації на офіційних веб-сайтах міністерств та інших центральних органів виконавчої влади виявлено наступне:
- середнє значення показника наявності інформації становить 93,12 %;
- 29 веб-сайтів мають показники наявності інформації більші за середній, 26 веб-сайтів мають показники наявності інформації менші за середній;
- 100 % інформації, обов’язковість розміщення якої визначено нормативно-правовими актами, міститься на 13 веб-сайтах;
- найменше обов’язкової інформації представлено на офіційному веб-сайті Українського інституту національної пам’яті (57,14 %).
2.4. За результатами аналізу якості інформаційного наповнення офіційних веб-сайтів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади встановлено, що:
- середнє значення показника якості інформаційного наповнення становить 49,20 %;
- 11 веб-сайтів мають показники якості інформаційного наповнення більші за середній, 44 веб-сайти мають показники якості інформаційного наповнення менші за середній;
- жоден веб-сайт не має максимального значення показника якості інформаційного наповнення;
- найменше значення показника якості інформаційного наповнення має офіційний веб-сайт Державної інспекції навчальних закладів України (42,48 %).
2.5. За результатами аналізу інформаційної прозорості офіційних веб-сайтів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади з’ясовано:
- середнє значення показника інформаційної прозорості становить 71,16 %;
- 28 веб-сайтів мають показники інформаційної прозорості більші за середній, 27 веб-сайтів мають показники інформаційної прозорості менші за середній;
- найбільше значення показника інформаційної прозорості має веб-сайт Адміністрації Державної прикордонної служби України (87,21 %);
- найменше значення показника інформаційної прозорості має веб-сайт Українського інституту національної пам’яті (50,13 %).
3. Аналіз результатів моніторингу офіційних веб-сайтів обласних та Київської міської державних адміністрацій
3.1. Держкомтелерадіо провів моніторинг 25 офіційних веб-сайтів місцевих органів виконавчої влади, а саме 24 обласних та Київської міської державних адміністрацій.
Водночас моніторинг інформаційного наповнення офіційних веб-сайтів Ради міністрів Автономної Республіки Крим та Севастопольської міської державної адміністрації не здійснювався, оскільки зазначені суб’єкти владних повноважень розташовані на тимчасово окупованій території, а їхні офіційні веб-сайти не працюють.
3.2. За результатами моніторингу сформовано Таблицю 3 (див. додаток 3) та Таблицю 4 (див. додаток 4).
Таблиця 3 містить рейтинг інформаційної прозорості офіційних веб-сайтів місцевих органів виконавчої влади. У ній для кожного органу виконавчої влади наведено найменування, адресу офіційного веб-сайту, значення показників наявності інформації, якості інформаційного наповнення, інформаційної прозорості.
Таблиця 4 містить узагальнені дані щодо рівня представлення видів інформації на офіційних веб-сайтах місцевих органів виконавчої влади. У ній для кожного виду інформації, за яким здійснювався моніторинг, наведено узагальнені значення показників наявності інформації та якості інформаційного наповнення.
3.3. За результатами моніторингу наявності інформації на офіційних веб-сайтах місцевих органів виконавчої влади виявлено наступне:
- середнє значення показника наявності інформації становить 97,29 %;
- 7 веб-сайтів мають показники наявності інформації більші за середній, показники наявності інформації 18 веб-сайтів менші за середній;
- 100 % інформації, обов’язковість розміщення якої визначено нормативно-правовими актами, міститься на 7 веб-сайтах;
- найнижче значення показника наявності інформації має веб-сайт Волинської обласної держадміністрації (91,18 %).
3.4. За результатами моніторингу якості інформаційного наповнення офіційних веб-сайтів місцевих органів виконавчої влади встановлено, що:
- середнє значення показника якості інформаційного наповнення становить 55,50 %;
- 7 веб-сайтів мають показники якості інформаційного наповнення більші за середній, показники якості інформаційного наповнення 18 веб-сайтів менші за середній;
- жоден веб-сайт не має максимального значення показника якості інформаційного наповнення;
- найнижче значення показника якості інформаційного наповнення має веб-сайт Хмельницької обласної держадміністрації (44,72 %).
3.5. За результатами аналізу показників інформаційної прозорості офіційних веб-сайтів місцевих органів виконавчої влади з’ясовано:
- середнє значення показника інформаційної прозорості становить 76,40 %;
- 7 веб-сайтів мають показники інформаційної прозорості більші за середній, показники інформаційної прозорості 18 веб-сайтів менші за середній;
- найбільше значення показника інформаційної прозорості має веб-сайт Івано-Франківської обласної держадміністрації (87,24 %);
- найнижче значення показника інформаційної прозорості має офіційний веб-сайт Хмельницької обласної державної адміністрації (69,42 %).
4. Підсумки та рекомендації
За результатами проведеного Держкомтелерадіо моніторингу інформаційного наповнення офіційних веб-сайтів органів виконавчої влади у першому півріччі 2015 року виявлено наступне.
Найкращими за рівнем інформаційного наповнення серед центральних органів виконавчої влади визнано офіційний веб-сайт Адміністрації Державної прикордонної служби України, а серед місцевих органів виконавчої влади – офіційний веб-сайт Івано-Франківської обласної держадміністрації.
Разом з тим до низки веб-сайтів є певні зауваження, а саме:
— відсутність або наявність не в повному обсязі інформації, обов’язковість розміщення якої регламентується нормативно-правовими актами;
— несвоєчасне розміщення матеріалів;
— оприлюднення інформації без зазначення дати, що не дозволяє визначити рівень її актуальності;
— розташування інформації не в логічних розділах, через що не забезпечується простота та зручність доступу до неї;
— відсутність або неефективна робота пошукових систем;
— ускладнення доступу до інформації користувачам з вадами зору та слуху.
Зокрема, системи обліку публічної інформації наявні не на всіх веб-сайтах, натомість деякі оприлюднені системи обліку оновлюються нерегулярно або містять відомості лише про частину документів, які перебувають у володінні суб’єктів владних повноважень.
На окремих веб-сайтах відсутні адреси електронної пошти керівників органів, їх заступників, керівників структурних підрозділів, контактна інформація структурного підрозділу та/або посадових осіб, відповідальних за програмно-технічну та інформаційну підтримку веб-сайту.
Не скрізь оприлюднено основні функції структурних підрозділів, правила внутрішнього трудового розпорядку, порядок та умов проходження конкурсу на заміщення вакантних посад.
Невисокі показники наявності має інформація щодо цільових програм та розташування місць, де надаються необхідні запитувачам форми і бланки установи, натомість вже представлені матеріали інколи неактуальні або не структуровані у вигляді окремого тематичного розділу, через що мають низьку навігаційну доступність.
Під час аналізу забезпечення доступності інформації для осіб з вадами зору та слуху до більшості веб-сайтів висунуто наступні зауваження:
- на початку кожної веб-сторінки відсутні елементи управління, які надають можливість користувачу змінити розмір шрифту та кольоровий контраст;
- аудіо- та відеоматеріали не супроводжуються текстом, еквівалентним інформації, що містить аудіо- та відеозапис;
- графічні матеріали не дублюються за допомогою звичайного тексту;
- веб-сторінки не містять навігаційного ланцюга у вигляді текстової інформації щодо їхнього місцезнаходження в ієрархічній структурі веб-сайту;
- відсутня мапа сайта.
З огляду на зазначене, Держкомтелерадіо пропонує центральним та місцевим органам виконавчої влади, офіційні веб-сайти яких стали об’єктами даного моніторингу, ознайомитись з представленою аналітичною довідкою, вжити заходів щодо усунення виявлених недоліків та продовжити адаптацію власних веб-сайтів до потреб користувачів з вадами зору та слуху.
Водночас протягом жовтня – грудня 2015 року Держкомтелерадіо проведе черговий моніторинг інформаційного наповнення офіційних веб-сайтів органів виконавчої влади та за результатами здійсненого аналізу поінформує Кабінет Міністрів України у встановленому порядку.
У окремому файлі, який можна завантажити за цим лінком, опубліковано додатки до аналітичної записки:
Таблиця 1. Рейтинг інформаційної прозорості офіційних веб-сайтів
міністерств та інших центральних органів виконавчої влади
Таблиця 2. Узагальнені дані щодо рівня представлення видів інформації на офіційних веб-сайтах міністерств та інших центральних органів виконавчої влади
Таблиця 3. Рейтинг інформаційної прозорості офіційних веб-сайтів місцевих органів виконавчої влади
Таблиця 4. Узагальнені дані щодо рівня представлення видів інформації на офіційних веб-сайтах місцевих органів виконавчої влади
|