За три місяці нова українська влада навіть і не розпочинала очищення системи держуправління від корупціонерів, зрадників та колишніх агентів КДБ, констатують у Люстраційному комітеті.
Про це пише "Deutsche Welle".
Люстраційний комітет досі залишається лише у статусі громадської організації, а його активісти працюють виключно на ентузіазмі, хоча після Майдану політики зобов’язалися надати йому державний спецстатус для проведення повномасштабної люстрації.
"Нові топ-посадовці не захотіли зламати систему корупції, а захотіли очолити її. Ми вигнали Януковича, але його система залишилася і далі працює, але з новими керівниками", - констатує голова Люстраційного комітету Єгор Соболєв.
Соболєва Рада Майдану уповноважила провести люстрацію після падіння режиму Януковича. Для цього громадські активісти розробили вже чотири законопроекти про люстрацію, аби можна було на законних підставах проводити очищення держсистеми.
Але жоден з них депутати поки не розглядали. П’ятий документ у п’ятницю, 13 червня, представники громадськості мають намір подати вже новому президенту Петру Порошенку, аби він вніс його на розгляд Верховної Ради.
"Ми розробили для нього документ, аби це був перший президентський закон. Ми зробили всю правничу роботу. Йому залишається тільки застосувати свій політичний вплив, щоб люстрація почалася", - сказав Соболєв.
Голова Люстраційного комітету визнає, що ідею проведення люстрації у Верховній Раді підтримують лише поодинокі депутати і немає жодної політичної сили, яка готова голосувати за розроблені громадськими активістами законопроекти.
Це констатує і Євген Захаров, голова правління Української Гельсінської спілки з прав людини. Ця організація також запропонувала власний законопроект про люстрацію для депутатів Верховної Ради.
"Парламент не хоче ухвалювати закон про люстрацію через те, що частина депутатів покине Верховну Раду після цієї люстрації. А хто ж хоче виганяти себе!?", - каже Захаров.
Правозахисник наголошує, що люстрація невигідна нинішнім українським політикам, оскільки критерії очищення владної верхівки та нижчих чиновників сягають ще в історичне минуле.
Активісти пропонують не допускати до державних посад колишніх комуністів, КДБістів та корупціонерів - співробітників тих правоохоронних органів, які вистежували і арештовували активістів, порушували права людей на мирні зібрання під час Євромайдану.
"Приклад Росії показує, що коли до влади приходять колишні КДБісти, то це має сумні наслідки", - наголошує Захаров.
Люстраційний комітет у своєму законопроекті хоче ще більш ретельної люстрації – починаючи з очільників держорганів, які під час революції не пішли з посад, тим, хто підтримував анексію Криму та порушення територіальної цілісності України, і тим, хто "не може пояснити джерела своїх доходів, та доходів своєї сім'ї" і закінчуючи колишніми начальниками комсомольських і компартійних організацій в Радянському Союзі.
Водночас, у Верховній Раді спростовують закиди у бездіяльності щодо підготовки закону про люстрацію.
|