Директор департаменту освіти, науки та молоді Алла Веліховська, в ході засідання колегії, розповіла про порядок забезпечення та функціонування шкіл з малою чисельністю учнів.
Вона наголосила, що питання оптимізації навчальних закладів залишається актуальним та є повноваженням виключно місцевих органів влади.
Так, цього навчального року у мережі загальноосвітніх навчальних закладів 23 школи, призупинили навчально-виховну діяльність через малу кількість учнів у 10 районах області.
Запрошуємо переглянути:
- Депутати Баштанської райради від УКРОПу: Це не оптимізація, а знищення навчальних закладів;
- Уряд ухвалив рішення про оптимізацію шкільної мережі;
- Про харчування школярів Миколаївщини.
Протягом 2015 року ліквідовано 10 загальноосвітніх навчальних закладів І ступеня, із них 9 з числа призупинених, реорганізовано 2 загальноосвітні навчальні заклади І-ІІІ ступенів у школу І-ІІ ступенів у Доманівському та Новобузькому районах.
В області функціонує 2 школи І ступеня з наповнюваністю до 10 учнів, 9 шкіл з наповненістю 10-19 учнів. Серед шкіл І-ІІ ступенів з наповнюваністю 40 і менше учнів працює 51 заклад.
До 100 учнів навчаються у 115 школах І–ІІІ ступенів. Найбільше таких шкіл у Снігурівському, Березнегуватському, Єланецькому, Новоодеському, Казанківському районах.
Наявність таких шкіл з малою наповнюваністю учнів свідчить про низьку наповнюваність класів. Середньообласний показник наповнюваності класів становить 18, у сільській місцевості – 11,4, найбільш оптимальна кількість учнів в класах – 25-27. Найнижча від середнього обласного показника у сільській місцевості наповнюваність у таких районах: Братському – 9,1, Врадіївському – 9,3, Єланецькому – 9,8, Веселинівському – 10,0, Снігурівському – 10,1, Новобузькому – 10,2, Кривоозерському – 10,4, Казанківському, Березнегуватському – по 10,5.
У сільській місцевості 1777 дітей навчаються за індивідуальною формою у зв’язку з тим, що не створено класу.
Із загальної кількості класів у сільській місцевості – 3032, з наповнюваністю більше 27 учнів працює лише 22 класи, що становить 0,7%. У міській місцевості цей показник становить 45,2%
«Зважаючи на те, що з 2015 року загальноосвітні навчальні заклади фінансуються за рахунок освітньої субвенції та у зв’язку з децентралізацєю, прийнято рішення, що з 1 вересня 2016 року фінансування загальноосвітніх навчальних закладів, крім початкової школи, кількість учнів у яких становить менше 25 осіб, за рахунок освітньої субвенції не здійснюватиметься», - повідомила Алла Веліховська.
Цього навчального року в області таких закладів 18, що становить 4% від загальної кількості загальноосвітніх навчальних закладів. Загальна кількість учнів, що у них навчаються - 327 осіб.
Проектна потужність шкіл з чисельністю до 25 учнів використовується лише на 14%. Приміщення, що не використовуються (18 тис.кв.м), опалюється та освітлюється даремно.
Так, при нормі видатків 9,2 тисяч гривень на одного учня середнє утримання учнів у таких школах по області 28 тис грн., що в три рази вище від норми.
З 1 вересня 2016 року фінансування таких закладів відбуватиметься згідно зі ст. 89 Бюджетного кодексу України за кошти районних бюджетів. Разом з тим відповідно до п. 20 прикінцевих положень Бюджетного кодексу України у 2016 році з бюджетів сіл, селищ, міст районного значення можуть здійснюватися видатки на функціонування школи на підставі звернення сільської, селищної, міської ради.
Директор департаменту освіти, науки та молоді розповіла, що 2 райони області показали позитивний результат в питанні реорганізації навчальних закладів. Так, в Жовтневому районі утворено 8 навчально-виховних комплексів на базі ЗОШ, і лише одна школа району містить кількість учнів менше 25 і в Первомайському районі утворено 8 навчально-виховних комплексів і повністю відсутні школи наповненістю менше 25 учнів.
Алла Веліховська повідомила щодо фінансування шкіл з бюджету батьківських комітетів. Так, департамент направив листи на відповідні управління районів та міст обласного значення:
«Нами направлені листи з проханням налагодити зв'язок з батьківськими комітетами. Ми пропонуємо, аби двічі на рік школи звітували і оприлюднювали інформацію про використання батьківських коштів».