Усі святі Православної Церкви надзвичайно важливе значення надавали постам – і особливо Великому посту. Так, до прикладу, святитель Амвросій Медіоланський писав про те, що піст має небесне походження. Він є змістом і образом життя небесного. У силу цього на землі піст – необхідний засіб для здобування духовної чистоти та невинності. Піст оновлює душу, знищує гріхи, є коренем благодаті і сходами на небо. Чеснота посту настільки велика і сильна, що може підняти людей на небо. Піст вже тут на землі робить людину схожою на ангела. Тому що під сміттям і брудом житейським за допомогою посту людина віднаходить у собі образ Божий. Тим паче, що закон посту – це Божий закон. Згадаймо Господа нашого Іісуса Христа. Він постився у пустелі сорок днів. І саме цим встановив Великий піст. Окрім того у Святому Євангелії Спаситель сказав стосовно посту і про те, що він змушує нечисту силу відступити від людини: «Цей рід виганяється тільки молитвою і постом» (Мф.17:21).
У цьому році Великий піст починається 14 березня. 13 березня у неділю згадується Адамове вигнання з раю. Ще ця неділя називається Прощеною. Тому що ми повинні у всіх людей попросити прощення за те, чим їх образили. Це дає змогу очистити душу і у братській любові вступити у Великий піст. Ми згадуємо 13 березня Адамове вигнання тому, що усе людство разом зі своїм прародителем було вигнане з раю. І ми всі у Великий піст уподоблюємся цим вигнанцям. Наше завдання з покутою і смиренням, усвідомлюючи безліч своїх гріхів, молити Бога про прошення і про те, щоб ми знову були гідні увійти в Царство Небесне.
Самі суворі тижні Великого посту – перший і останній. У перший тиждень багато православних християн один, два три дні (звичайно по силам) взагалі утримуються від їжі та води. За церковним уставом у перший тиждень посту не можна їсти і пити у понеділок, вівторок і четвер. Але треба завжди поститися, розраховуючи власні тілесні можливості. Хто може, нехай утримується, як велить устав. Але хто не може, або хворий може утримуватися хоча б від їжі тваринного походження, їсть тільки рослинну їжу. Впродовж наступних великопісних тижнів харчування відновлюється, але і тоді можна вживати лише рослинну їжу.
У Страсний Тиждень іще один день взагалі нічого не можна їсти і пити. У Велику (Страсну) Пятницю, коли згадуємо Хресну смерть Спасителя.
У перший тиждень посту в кожному православному храмі має служитися з понеділка по четвер повечіря, на якому читається Великий покаянний канон преподобного Андрія Критського. Цей духовний святий твір прикладами із Святого Письма дуже сильно, неначе камертон, настроює наші душі на покаянний настрій і на каяття у своїх гріхах.
Особливим чином у Великий піст згадуються померлі. З понеділка по четвер першого тижня посту перед або після повечіря служиться заупокійна літія. А у суботи другого, третього і четвертого тижня посту служаться панахиди.
Нагадую, що риба вживається у Великий піст двічі під час святкування великих двунадесятих свят Благовіщення Пресвятої Богородиці (завжди святкується 7 квітня н.ст.) і Входу Господнього до Ієрусалиму (в народі називається Вербна неділя, вона випадає завжди у неділю за тиждень до Пасхи).
Особливим тижнем Великого посту є Страстний Тиждень – останній перед Світлим Христовим Воскресінням. Під час нього ми згадуємо Страсті Христові, Його Хресну Смерть і погребіння. Цей час краще проводити у храмі для того щоб сердечно поєднуватися із Богом, Котрий за нас помер на хресті. Богослужіння Страсного Тижню дають змогу людині доторкнутися до великої Таїни спасіння Богом роду людського. Вони готують наші души до святкування найвеличнішої події в історії людства – Свята із свят, Торжества із торжеств – Світлого Христового Воскресіння, котре наступає у цьому році 1 травня за новим стилем.
Дорогі браття і сестри, достойно приготуємося ж до Пасхи. Очистимо наші тіла постом, убілимо наші душі покаянням і братською любовію!
Великопісні богослужіння у Свято-Пантелеймонівському храмі
(м. Баштанка)
14-17 березня з 17.00 – вечірнє Богослужіння з читанням Великого канону прп. Андрія Критського;
18 березня з 8.00 – Божественна Літургія та благословення колива;
25 березня, 1 та 8 квітня о 9.00 – поминання померлих (панахида).
Ієрей Андрій Чиженко
|