03 червня у м. Ялті відбулося засідання Ради регіонів, на якому Президент України В.Ф. Янукович зазначив, що Україна бере
курс на глибоку реформу місцевого
самоврядування а його розбудова
повинна дати можливість запровадити механізми участі громадян у прийнятті рішень,
і найголовніше – надати місцевим громадам реальні важелі впливу на державну політику.
Українська асоціація районних та обласних рад схвалює ініціативи Президента України і заявляє
про свою готовність взяти активну участь у процесі розбудови ефективної системи територіальної
організації влади і, зокрема, дієздатного місцевого самоврядування.
Невідкладність здійснення
реформ у сфері місцевого самоврядування продиктована також
необхідністю виконання Україною взятих на себе зобов’язань щодо імплементації положень та принципів Європейської хартії місцевого самоврядування, які гарантують правову, адміністративну і фінансову автономність територіальних співтовариств та їх органів. Недосконалість
чинного законодавства з цих питань породжує
компетенційні спори між різними рівнями
влади як по горизонталі,
так і по вертикалі, вносить
додаткову напругу у відносини між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Одним із суттєвих проявів суперечливості та недосконалості існуючої територіальної організації влади
в Україні є надмірна централізація державної влади, яка негативно позначається на розвиткові регіонів, де пряме
державне управління превалює над місцевим самоврядуванням. Намагання вбудувати самоврядні інституції в адміністративну державну вертикаль призвело до фактичної підпорядкованості
й несамостійності органів місцевого самоврядування. Дублювання повноважень та конкуренція компетенцій місцевих державних адміністрацій і місцевих рад, позбавлених значної частини важелів управління, серйозної матеріально-фінансової основи й ефективного механізму
правового захисту вносить конфліктність, гальмує розвиток суспільних відносин.
Недоліки інституційно-функціональної
організації влади на місцевому
рівні поєднуються
з дефектами правового регулювання.
На сьогодні питання муніципально-правових відносин в Україні регулюються кількома сотнями нормативно-правових
актів різної
юридичної сили. За даних умов вкрай важко, з одного боку, забезпечити системність і внутрішню несуперечливість
правового регулювання на всій території країни, а з іншого
– врахувати місцеві особливостей та інтереси, підтримати місцеву ініціативу і прагнення
до самоорганізації. Відсутність
єдиної Концепції розвитку місцевого самоврядування в Україні
негативно впливає на процес
формування законодавчої основи і, як наслідок,
– на стан правового регулювання
відповідних суспільних відносин.
Виправлення наявних недоліків потребує системного підходу до реформування
територіальної організації влади,
чіткої концептуальної основи. Саме такою науково-методологічною основою подальших
реформ має стати Концепція реформування територіальної
організації влади в Україні.
У зв’язку з цим та з метою підготовки узгоджених
пропозицій, Асоціацією розроблено проект Концепції територіальної організації влади
в Україні (http://alau.com.ua),
головною метою якої є створення більш раціональної та ефективної системи публічної влади в адміністративно-територіальних
одиницях, здатної гарантувати найвищу соціальну цінність людини, створити оптимальні умови для її розвитку, забезпечити
комплексний і стабільний розвиток усіх регіонів
шляхом найповнішого використання
їх потенціалу. Необхідним елементом такої системи має
бути самостійне, дієве місцеве та регіональне самоврядування.
У Концепції зазначено, що новостворена система місцевого самоврядування повинна відповідати цінностям
демократичного суспільства й
забезпечувати здійснення
прав і свобод людини і громадянина на місцевому рівні.
Адже, як засвідчує досвід країн західної
демократії, тільки за умов оптимальної децентралізації й деконцентрації влади, дотримання принципів субсидіарності й самостійності місцевого самоврядування є можливим поліпшення
добробуту населення, створення дієвих гарантій реалізації прав і свобод людини і громадянина, покращення соціально-економічного
розвитку територіальних
громад та регіонів.
Передумовою досягнення збалансованості інтересів місцевих та державних інтересів є формування
і впровадження виваженої державної політики щодо регіонів,
особливо в аспекті фінансового
забезпечення їх соціально-економічного розвитку, узгодженості повноважень і дій
органів регіонального управління та місцевого самоврядування, розвитку самоврядних інституцій. Державна регіональна політика має надати
динамізму регіональному соціально-економічному розвитку через більш повне залучення ресурсного потенціалу регіонів, використання переваг територіального поділу й кооперації праці.
Тому політична реформа має
знайти своє логічне продовження у вдосконаленні владних відносин на рівні
областей, районів, міст,
селищ, сіл, адже саме на цих рівнях
найбільш виразно проявляється ефективність влади, її здатність
продемонструвати свої можливості через надання своєчасних і якісних
управлінських послуг. При цьому вирішення означених проблем є можливим тільки за умов поєднання інституційних змін в системі
публічної влади з реформою адміністративно-територіального
устрою України. Така
реформа, не ставлячи під сумнів унітарного характеру Української держави, повинна упорядкувати наявну систему адміністративно-територіальних
одиниць, раціоналізувати їхні межі, забезпечити
формування самодостатніх територіальних громад.
З метою визначення основних параметрів майбутньої системи органів державної влади та місцевого самоврядування, Українська асоціація районних та обласних рад звертається до Президента
України, Кабінету Міністрів України і пропонує:
утворити спеціальну
робочу групу для опрацювання проекту Концепції територіальної організації влади
в Україні і внесення її на затвердження;
на основі Концепції територіальної організації влади України розробити проекти законів та інших нормативних актів.
08.06.2011 р.
|