Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві в Баштанському районі публікує для використання в роботі відповідними службами з охорони праці інформацію про зміни до Закону України «Про охорону праці» щодо розміру витрат на охорону праці. Протягом червня-липня органами державної влади було прийнято низку важливих нормативно-правових актів. З-поміж них для спеціалістів з охорони праці найважливішим є безумовно, внесення змін до статей 19 і 43 Закону України «Про охорону праці» щодо розміру витрат на охорону праці та відповідальності за невиконання вимог законодавства в цій галузі. 25 червня 2011 р. набрав чинності Закон України «Про внесення змін до статей 19 і 43 Закону Укра¬їни «Про охорону праці» від 02.06.2011 р. № 3458. Внесені зазначеним Законом зміни стосуються мінімальної суми витрат на здійснення заходів з охорони праці, а також штрафів за порушення законодавства про охорону праці. Ініціаторами законопроекту були на¬родні депутати Верховної Ради VI скликання Коновалюк В.І. (Партія регіонів України), Деркач М.І. («Блок Литвина») та Кравченко М.В. (Комуністична партія України). До внесення відповідних змін роботодавець мав здійснювати витрати на охорону праці в розмірі не менше 0,5 відсотка від суми реалізованої продукції. Відтепер розмір витрат на охорону праці повинен складати не менше 0,5 відсотка від фонду оплати праці за попередній рік. Зазначені зміни викликали ряд дискусій, зокрема, стосовно ймовірного зменшення розміру витрат у зв'язку з тим, що середньомісячний фонд заробітної плати підприємства загалом менший, ніж сума реалізованої продукції. Щоправда, для під¬приємств, які утримуються за рахунок бюджету, мінімальний розмір витрат на охорону праці не змінився, і. як і раніше, складає не менше 0,2 відсотка від фонду оплати праці. Нововведення торкнулися й відповідальності за невиконання вимог законодавства про охорону праці. По-перше, слід звернути увагу на встановлення законодавцем відповідальності за порушення вимог, пе¬редбачених частинами третьою і четвертою статті 19 цього Закону, які стосуються фінансування охорони праці. За невиконання вимог Закону щодо розміру витрат на охорону праці (здійснення витрат у меншому розмірі) юридична чи фізична особа, яка відповідно до законодавства використовує найману працю, сплачує штраф із розрахунку 25 відсотків від різниці між розрахунковою мінімальною сумою витрат на охоро¬ну праці у звітному періоді та фактичною сумою цих витрат за такий період. У випадку, якщо робото¬давець не сплатить штраф або сплатить його не повністю, на несплачену суму штрафу (його частину) буде нараховуватись пеня з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла в період такої несплати, за кожен день прострочення. По-друге, відповідно до нової редакції Закону, максимальний розмір штрафу не може перевищувати п'яти відсотків середньомісячного фонду заробітної плати за попередній рік юридичної чи фізичної особи, яка відповідно до законодавства використовує найману працю. По-третє, якщо раніше особи, на яких було накладено штраф, вносили кошти до каси підприємства, після чого підприємство перераховувало ці кошти до держбюджету, то тепер кошти від застосування штрафних санкцій до роботодавця, посадових осіб і працівників, зараховуються до державного бюджету України без¬посередньо. Притягнення до відповідальності посадових осіб і працівників за порушення законів та інших нормативно-правових актів з охорони праці здійснюється відповідно до Кодексу України про адміністратив¬ні правопорушення Державною службою гірничого нагляду та промислової безпеки України. Нагадуємо, що косультації стосовно організації відповідними службами підприємств робіт з безпеки праці на виробництві можна отрмати у нашому відділенні Фонду.
|