Найбільшим авторитетом спортсмен користується у любителів спиртного. Цього
тижня «Вечірка» вже повідомляла про жахливі показники алкоголізму серед
дітей в нашій країні. Однією з головних причин його поширення наркологи
називають рекламу та участь у ній зірок спорту. Наша газета також
розповіла трагічну історію підлітка, який спився.
Він почав уживати спиртне, надивившись реклами за
участю знаменитого боксера Віталія Кличка. Ми вирішили з'ясувати, чи
існує наукове обґрунтування взаємозв'язку участі відомих людей в
рекламі алкоголю із зростанням алкоголізму, а також дізнатися про
причини, з яких популярні особистості вдаються до антигромадської
діяльності, підсаджуючи підлітків на чарку. У Кличка завжди стоїть, коли йдеться про пиво Рекламний
ролик для ТМ «Чернігівське» зняв Роджер Споттісвут - режисер
голлівудських блокбастерів, зокрема фільму про агента 007. За сюжетом
ролика молода людина за сприяння друзів влаштовується на роботу до
Фонду братів Кличків - благодійної організації з популяризації
здорового способу життя і навчання. Вдале працевлаштування цей молодик
святкує в компанії друзів за келихом рекламованого пива. У ролику
Віталій Кличко сидить з газетою в руках біля сфінкса на тлі єгипетських
пірамід. Рекламний слоган запевняє телеглядачів, що «За всім цим завжди
стоїть розумна голова». Втім споживачі
рекламної продукції здебільшого не здогадуються, що переможцями завжди
залишаються розумники, які виробляють та продають алкогольні напої, а
зовсім не ті, хто їх активно купує. «Дивлячись численні рекламні ролики
за участі братів Кличків, я почав вважати, що вживання рекламованого
пива, та й алкоголю взагалі, приносить насолоду, і в цьому немає нічого
поганого», - каже підліток Руслан Черняк, який нині лікується від
алкогольної залежності. Залишається тільки
здогадуватися, скількох підлітків штовхнула до склянки участь
всесвітньо відомих боксерів в рекламі алкогольного напою. Наука страшить фактами Аби
уникнути звинувачень в упередженості при висвітленні цієї інформації,
кореспондент «Вечірки» звернувся до науковців та лікарів-наркологів. На
запитання, чи існує зв'язок між участю в рекламі пива відомих
особистостей та сплеском поширення алкоголізму серед підлітків, медики
та науковці в один голос відповідають позитивно. Так,
за словами голови Національної ради з питань охорони здоров'я при
президенті України Миколи Поліщука, фігурування у рекламі братів
Кличків безпосередньо впливає на вибір молодих людей. «Вони асоціюють
рекламовану продукцію з успіхом та добробутом і, звісно, купують ці
напої», - наголошує фахівець. Крім того, як він повідомив вашому
кореспонденту, нещодавно терпець Президента Віктора Ющенка увірвався, і
він змушений був звернутися до всіх вітчизняних спортсменів з вимогою
припинити участь у рекламі алкоголю. Пан Поліщук зазначив, що головною
причиною гальмування підняття акцизу на слабоалкогольні продукти є
лобіювання інтересів пивоварних компаній у Верховній Раді:
«Представники найбільших пивоварних заводів країни є і в помаранчевому,
і в біло-блакитному таборах. Акциз на слабоалкогольну продукцію не
піднімали вже давно, тоді як інфляція сягнула 16%. Доступність і низька
ціна на ці напої, з одного боку, та рекламні кампанії, з іншого,
стимулюють поширення алкоголізму серед молоді». Тієї
самої думки і виконавчий секретар Асоціації психіатрів України Семен
Глузман: «Агресивна реклама чинить безпосередній вплив на психіку
молодих людей, а участь у рекламних роликах таких популярних
спортсменів, як брати Клички, збільшує популярність рекламованої
продукції в рази. Якщо доросла людина може відчути прихований меседж
рекламного ролика, то підліток потрапляє в пастку. Він не може
об'єктивно відрізнити слабоалкогольний напій від міцних горілчаних
напоїв. Це факт». Завідуючий відділом Інституту
наркології та токсикології Михайло Ренатов також підтвердив прямий
зв'язок агресивної реклами слабких алкогольних напоїв та зростання
дитячого алкоголізму. Крім того, він, посилаючись на дослідження
науковців, заявив, що навіть одноразове вживання слабоалкогольного
напою призводить до незворотних процесів у структурі головного мозку
підлітка: «Також немає жодної різниці між уживанням слабоалкогольних
напоїв та міцних. У країнах Західної Європи навіть немає такого
поняття, як зловживання алкоголем. Існує термін «вживання алкоголю».
Для того, щоб розірвати ланцюг спадкового алкоголізму, необхідно п'ять
поколінь». Агресивна реклама поглинає маси За
даними компанії «Пріоритет», що займається розміщенням реклами на
каналі «1+1», секунда реклами, починаючи від 23-ї години (час, коли
згідно із законом можна рекламувати спиртне), коштуватиме для
рекламодавця до 43 тис. грн. Тож за один ролик рекламодавець сплатить
майже 150 тис. грн. Виходячи з того, що рекламних блоків протягом
однієї програми може бути кілька, сума витрат відповідно
збільшуватиметься в рази. Точні суми контрактів, звісно, ніхто
оприлюднювати не збирається, прикриваючись комерційною таємницею.
Фахівці також визнають, що алкогольні компанії мають певні домовленості
з рекламними компаніями стосовно сплати за телерекламу. Існують
негласні коефіцієнти та домовленості розмірів розрахунків. Телеканал
«1+1», що транслював рекламу пива «Чернігівське» за участю братів
Кличків, має найбільший рейтинг аудиторії в прайм-тайм (з 18:00 до
24:00) серед інших столичних телеканалів. Підрахувати точно, яка
кількість осіб дивиться телевізор в цей час, наразі ніхто не може.
Натомість, на думку фахівців рекламного ринку, оскільки «1+1» є
загальнонаціональним телеканалом, його аудиторія під час реклами може
сягати майже 10 млн осіб, 1 млн з яких - неповнолітні. Тож лише
протягом одного вечора за рекламою слабоалкогольної продукції може
спостерігати до 10 млн підлітків. Але скільки б дітей ці ролики не
дивилися, алкогольні компанії мають абсолютно законні підстави
рекламувати свою продукцію в телеефірі. Реклама, звісно, є чи не одною
з головних причин поширення алкоголізму серед молоді. У гонитві за
прибутками це не турбує ані виробників алкоголю, ані власників
телеканалів. Не мають совісті й вітчизняні зірки спорту, які так дешево
можуть поставити свої підписи в контрактах і знятися в рекламі
алкогольної продукції. За словами керівника
PR-компанії «Publicity Creating» Руслани Плис, суми гонорарів
знаменитостей залежать від рівня популярності: «Якщо ж казати про
братів Кличків чи Андрія Шевченка, то їхні гонорари в Україні можуть
вимірюватися сотнями тисяч доларів. Натомість залучення відомих людей
до рекламних компаній в країнах Європи обходиться рекламодавцям в
мільйони доларів. Проте у більшості країн існують жорсткі обмеження на
рекламу алкогольних напоїв. Тому зірок спорту та інших популярних людей
здебільшого залучають до реклами товарів широкого вжитку та предметів
розкоші. Сума гонорару Джорджа Клуні, який знявся в рекламі «Мартіні»,
може становити не один мільйон доларів». Пані Плис вважає, що цільова
аудиторія, яка може продивлятися рекламний ролик спиртного,
обчислюється 80% всіх телеглядачів України (якщо реклама йде на
телеканалах, що очолюють рейтинг). Відомо, що
телевізійними лідерами в країні є загальнонаціональні канали «Інтер» та
«1+1». Тож кількість людей, що спостерігають рекламний ролик, може
сягати 20 мільйонів. Бренд «Кличко» подешевшав Проте,
як подейкують у кулуарах Київради, Віталій Кличко заробив на
«Чернігівському» усього близько 1 млн грн. Це у кілька разів менше, ніж
за участь в інших рекламних кампаніях. Наприклад, як свідчать зарубіжні
ЗМІ, за участь у рекламі мережі фітнес-центрів брати заробили майже 3
млн євро. Колеги Віталія Кличка по Київраді не
розуміють, що могло штовхнути його на участь в рекламній кампанії, яка
серйозно підриває імідж спортсмена. «Відомо, що імідж Віталія Кличка як
гарного хлопця побудовано західними піарниками. Те, що за цим образом
ховається личина людини, для якої норми цивілізованої поведінки - не
більше, ніж вигадка, відомо всім, хто близько з ним стикався»,
стверджує політолог Центру соціологічних досліджень Тарас Глущенко.
Деякі представники депутатського корпусу також упевнені, що причиною
участі Віталія Клічко в одіозній рекламній кампанії стали його
антисоціальні схильності. Рекламний ринок відмовився від послуг Кличків? Як
повідомили журналісту «Вечірки» представники компанії «Сан Інбев
Україна», якій належить бренд «Чернігівське пиво», співпраця з братами
Кличками припинилася, оскільки Віталій Кличко розпочав політичну
кар'єру. Компанія ж намагається позиціонувати себе окремо від
політичного життя країни і не може залучати до своїх рекламних проектів
будь-кого з політиків, повідомили вашому кореспонденту. Також
представники алкогольної компанії не змогли пригадати суму, яку вони
сплатили за розміщення рекламного ролику за участі братів Кличків, а
також відмовилися назвати суму їхнього контракту, посилаючись на те, що
минуло багато часу, та на комерційну таємницю. Проте
рекламісти традиційно лукавлять. Річ у тім, що ролик за участі братів
Кличків ішов на ТБ до останнього часу. Віталій Кличко активно
рекламував пиво, перебуваючи вже в статусі депутата Київради і учасника
провальної для себе виборчої кампанії на пост мера Києва. Експерт
Українського центру політології Віктор Стригаль не виключає, що відмова
від послуг Віталія Кличка з боку рекламних агентів відбулася все ж таки
внаслідок його політичної діяльності. Проте, на його думку, на
вирішення рекламістів вплинув не сам факт політичної діяльності
Віталія, а його постійні провали на політичному терені: «Поки Кличко
був молодим політиком, який подає надії, рекламісти активно збирали
вершки, використовуючи ситуацію з максимальною для себе вигодою, проте
останнім часом діяльність його на політичній арені почала набувати
карикатурних форм: боксер-чемпіон і мегазірка перетворився на дрібного
політика-аутсайдера. Рекламному ринку потрібні герої, яких хочеться
наслідувати, а Віталія Кличка як політика хочеться жаліти: його буцімто
політична діяльність не викликає нічого, крім сміху крізь сльози». Кличко як пива в рот набрав Поставити
запитання самому Віталію Кличку кореспондентам «Вечірки» не вдалося.
Його прес-секретар повідомила, що наразі її бос вкрай зайнятий і не має
можливості спілкуватися з пресою. Звісно і вона відмовилася оприлюднити
суму, яку отримали боксери від пивоварів за свою роботу, а також
причини, які змусили пана Кличка стати одним з головних пропагандистів
алкоголю серед підлітків. Довідка Наразі
в Україні працюють 1400 наркологів, чи один фахівець на 50 тис.
населення. Щороку в Україні від наслідків, спричинених алкоголем,
помирає майже 40 тис. осіб: 8 тис. - від отруєння спиртним, ще 8 тис. -
від серцево-судинних захворювань, зумовлених алкоголем. Решта - інші
захворювання та нещасні випадки, спричинені вживанням алкоголю (ДТП,
травматизм). 25-30% випадків дитячої патології у новонароджених
зумовлені вживанням алкоголю батьками.
Джерело публікації:
http://сайт http://www.vechirnij.kiev.ua/index.php?option=com_content&task=view&id=2332&Itemid=149 |