Закінчилася свята Чотиридесятниця. Попереду -
Страсна седмиця, після якої нас чекає Світле Христове Воскресіння. В
останню перед Пасхою - шосту неділю Великого посту, Православна Церква
відзначає свято Входу Господнього до Єрусалиму.
Цей
день є особливо шанованим, оскільки ми згадуємо подію, яка
безпосередньо передувала стражданням Христа Спасителя та Його славному
воскресінню. Це був урочистий вхід Господа до Святого Міста.
Тоді
єрусалимляни, що багато вже чули про небувалі до того чудотворіння,
зцілення та проповідь, були найбільше вражені останньою подією, що
тарпилася напередодні. Мова йде воскрешення Лазаря - один із самих
сильних і хвилюючих моментів Євангельської історії. Здається, що ще
треба, щоб увірувати в Божественну всемогутність Христа Спасителя, Який
повернув до життя четвероденного покійника, з явними, осяжними для
всіх, ознаками розпаду його фізичного тіла!
Все
це набуло надзвичайного розголосу в народі і Христа, який входив в
Єрусалим, зустрічали з пальмовими гілками як царя, котрий повертався з
перемогою над смертю. Їх зрізали з дерев і кидали до ніг Господа.
Зберегти царську
таємницю добре, а відкривати й проповідувати діла Божі славно” (Тов.12, 7), -
так сказавархангел Рафаїл Товитові,
коли сталося дивне зцілення його сліпоти. Справді, не зберегти царської
таємниці страшно і згубно, а замовчувати преславні діла Божі – велика втрата
для душі. І я, -говорить святий
Софроній, який написав житіє преподобної Марії Єгипетської, - боюся мовчанням
утаїти Божественні діла і, згадуючи нещастя, що загрожує рабові (Мф.25,18,25),
котрий закопав у землю даний від Бога талант, не можу не розповісти святої
повісті, яка дійшла до мене. Та нехай ніхто не подумає, - продовжує святий
Софроній, - що я насмілився писати неправду, коли в когось з’явиться сумнів у
цій дивній події: не личить мені говорити неправду на святе. Якщо ж знайдуться
такі люди, котрі, прочитавши це писання і здивувавшись преславній події, не
повірять, то нехай буде милостивим до них Господь, бо вони, роздумуючи про
неміч людського єства, вважають за неможливе ті чудесні діла, які трапляються
зі святими людьми. Однак треба вже почати розповідь про славну подію, що
сталася в нашому роді.
В одному з
палестинських монастирів жив старець, якого прикрашало благочестиве життя й
розумність мови; він з юних літ доблесно подвизався в чернечому подвигу.
Ім’ястарця було Зосима. Він пройшов усі
ступені постових подвигів і дотримував усіх правил, поданих найвидатнішими
ченцями. Виконуючи все це, він ніколи не переставав навчатися Божественних
слів: і лягаючи, і встаючи, і за роботою, і приймаючи їжу (якщо тільки можна
назвати їжею те, що він споживав у дуже малій кількості), він невмовкно і
постійно робив однеділо , - співав
Божественні піснеспіви і шукав повчання в Божественних книгах. Ще в дитинстві
його було відданно до монастиря, де він доблесно подвизався в пості до 53-х
років. Але потім його почала бентежити думка, що він досягнув повної
досконалості і не потребує більше ніяких настанов.
Приуготовив
верующих к подвигам поста и покаяния, Церковь вводит их в самый подвиг.
Богослужения Великого поста, как и богослужения подготовительных к нему
недель, постоянно побуждая к посту и покаянию, изображают состояние
души, кающейся и плачущей о своих грехах. Этому соответствует и внешний
образ совершения великопостных богослужений: в седмичные дни Великого
поста, исключая субботы и воскресенья, Церковь не совершает полной
литургии, этого самого торжественного и праздничного христианского
богослужения. Вместо полной литургии по средам и пятницам служится
литургия Преждеосвященных Даров. Состав других церковных служб
изменяется сообразно с временем. В седмичные дни почти прекращается
пение, предпочитается чтение из ветхозаветных писаний, особенно
Псалтири, во все церковные службы вводится молитва святого Ефрема
Сирина с великими (земными) поклонами, а третий, шестой и девятый часы
соединяются с вечерней для указания времени, до которого должен
простираться дневной пост.
Святая Четыредесятница и ее
богослужения начинаются с вечерни Недели сыропустной. Сыропустное
воскресенье называется еще в просторечии Прощеным воскресеньем, ибо за
вечерним богослужением в этот день бывает чин или обряд, общего
прощения в храме.
Чин прощения совершается так: на солею выносят
и полагают на аналоях иконы Спасителя и Божией Матери; настоятель
творит земные поклоны пред ними и лобызает их, затем он обычно
произносит слово, испрашивает прощения своих грехов у причта и народа,
говоря: «Благословите мя, отцы святии и братия, и простите мне,
грешному, елика (что) согреших в сей день и во вся дни живота моего:
словом, делом, помышлением и всеми моими чувствы». При этом он творит
общий земной поклон духовенству и народу. Все отвечают ему также земным
поклоном, говоря: «Бог простит ти, отче святый. Прости и нас, грешных,
и благослови». Затем настоятель берет напрестольный Крест, и все
священнослужители в порядке старшинства прикладываются к иконам на
аналое, подходят к настоятелю, целуют честный Крест и руку его,
держащую Крест, лобызаются с настоятелем. После них подходят миряне,
прикладываются к святым образам и Кресту и испрашивают прощения у
причта и друг у друга.
Во время обряда прощения принято петь
«Покаяния отверзи ми двери», «На реках вавилонских» и другие покаянные
песнопения. В некоторых храмах поют также при этом и стихиры Пасхи , до
слов «и тако возопим» включительно (в последней стихире).
Кожного року, під час відпустки і поїздки на Україну
найпершим бажанням було відвідати Свято-Михайлівський монастир, та все
не вистачало часу. Я й сама не могла зрозуміти цього мого бажання. От і
зараз, за зустрічами і розмовами, справами. Час летів так швидко, що
моя трьохнедільна відпустка закінчувалася, та я подумала: «Тамара,
зупинись, відклади усі справи і зроби те, чого ти так бажаєш найбільше
вже декілька років!»
І ось ми вже у дорозі! Яка гарна природа південних українських степів!
Жовті соняшники та блакитне небо, поля, на яких залишилася скошена
стерня, невеличкі річечки, що в’ються долинами і все поспішають,
поспішають, зовсім, як люди. Куди ми так поспішаємо? Хіба тільки
туди, де роблять добро, де живе любов до ближнього і щастя? Ні!
Поспішаємо жити та робити помилки, потім виправляти їх, якщо це
можливо... Якою ціною це усе вдається зробити?....
Небагато знайдеться в Україні храмів, де, без перебільшення, відчуваєш
присутність Бога. і магістральних шляхів і є "перлиною" нашого краю.
Пишаються нею мої земляки - Баштанці, пишаються Новобужани. З особливим трепетом відносяться до Пелагеївського монастиря і в центрі єпархії - місті Миколаєві.
Сьогодні, 21
жовтня, в монастирі відбулось святкове Богослужіння, адже у цей день
виповнилось 1500 років з дня пам'яті преподобної Пелагеї
(Антіохійської), імені якої присвячено один із престолів монастиря.
Пелагеївський
храм було побудовано у 1904 році з ініціативи купця Сидора Дуриліна на
диво мальовничому березі Інгулу (тепер Софіївське водоймище), недалеко
від села Софіївка Новобузького району Миколаївської області та близько
70 кілометрів від міста Баштанка.
20 вересня хресним ходом з
Києво-Печерської лаври до Свято-Пантелеймонівської церкви, що у місті Баштанка
прибули ікона Святого Апостола Андрія
Первозванного та 29 часток святих мощей.
Істинно,
істинно кажу вам, Хто слово моє слухає І вірить у
Того, Хто мене Послав,
Той має життя Вічне і на
суд не приходить, А перейшов
від смерті до Життя. (Іоанна, 5, 24)
В той час, коли в 19 сторіччі, а особливо в
його другій половині, коли ширився нігілізм, безвір′я, коли по Європі крокував
"привид комунізму", випереджаючи час зростала сила духовна в противагу
майбутньому злу.
Так ширились ідеї оновлення
духовності преподобного святого Паісія Величковського, які знайшли своє місце в
Глінському монастирі, в Оптиній пустині, труди і подвигяких
привертали увагу людей високого розуму і широкі маси церковного люду.
В цей же час зростав велетень
духа майбутній просвітитель Японії святитель Миколай Касаткін, про якого
хочеться нам сьогодні розповісти. В цьому році йому від народження 170 років.
При народженні мирське ім′я його було Іоан.
9-го серпня
день святого Великомученика Пантелеймона. Святий мученик Пантелеймон народився
в місті Никодимія, Римської імперії, в сім’ї знатного язичника Євстрогія і при
народженні одержав ім’я Пантолеон. Мати його була християнкою і докладала всіх
зусиль, щоб навчати сина христовій вірі. Та рання смерть забрала матір і син
залишився під опікою батька.
Для деяких людей відповідь на це
питання зовсім неважка. Атеїсти просто заперечують існування Бога. Вони або
вважають, що в світі існує тільки те, що можна побачити і до чого можна
доторкнутись, або – щов світі так
багато зла, несправедливості, що просто неможливо допустити існування розумного
начала.
З найдавніших часів найістотнішим елементом
різноманітних релігійних вірувань було глибоке переконання в тому, що душа не
зникає зі смертю тіла, а переходить в інший світ, який різні народи уявляли йог
по-різному. Викликання душі предка, спілкування з нею входило в релігійні
обряди багатьох форм язичництва.