Нове в антикорупційному законодавстві.
В Україні корупція давно сприймається як органічна частина нашого життя, але було б неправильним вважати, що корупція – явище останніх років чи навіть десятиліть. Це складне соціальне явище, яке негативно впливає на всі аспекти політичного і соціально-економічного розвитку суспільства і держави, завдає шкоди суспільству, соціальному прогресу та національній безпеці.
11 червня 2009 року Верховна Рада України прийняла Закони України «Про засади запобігання та протидії корупції», «Про відповідальність юридичних осіб за корупційні правопорушення», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за корупційні правопорушення». Вказані закони враховують досвід законодавчого регулювання антикорупційних вимог зарубіжних країн, недоліки нині чинного Закону України «Про боротьбу з корупцією».
Новий закон розширює перелік суб’єктів відповідальності за корупційного правопорушення. Так, суб'єктами відповідальності за вчинення корупційних правопорушень з 1 січня 2010 року стануть не лише посадові особи, які отримують заробітну плату з державного або місцевих бюджетів, а і особи, які для цілей цього Закону прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або органів місцевого самоврядування. Це, зокрема стосується осіб, які не є державними службовцями, посадовими особами місцевого самоврядування, але надають публічні послуги (аудитори, нотаріуси, експерти, оцінювачі, арбітражні керуючі, незалежні посередники чи члени трудового арбітражу під час розгляду колективних трудових спорів, третейські судді, керівники громадських організацій, підприємці, а також у встановлених законом випадках інші особи).
У Законі визначено перелік термінів, які раніше не вживалися у Законі України «Про боротьбу з корупцією», а саме: «близькі особи», «конфлікт інтересів», «корупційне правопорушення», «неправомірна вигода» (стаття 1).
Для прикладу: в Законі "Про боротьбу з корупцією”: «Під корупцією розуміється діяльність осіб,уповноважених на виконання функцій держави, направлена на протиправне використання наданих їм повноважень для одержання матеріальних благ, послуг, пільг або інших переваг». в Законі України "Про засади запобігання та протидії корупції”: «Корупція - використання особою наданих їй службових повноважень та пов’язаних з цим можливостей з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття обіцянки/ пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка/ пропозиція чи надання неправомірної вигоди такій особі або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень та пов’язаних з цим можливостей». Одним із основних механізмів запобігання корупції є запровадження добору висококваліфікованих кадрів на публічній службі, які б одночасно відповідали вимогам доброчесної поведінки. Зокрема, запроваджується проведення спеціальної перевірки щодо всіх без винятку осіб, які претендують на зайняття посад, пов’язаних із виконанням функцій держави або органів місцевого самоврядування в 15-денний термін. Йдеться про те, що керівник установи, до якої особа має поступити на службу, має зробити відповідні запити до компетентних органів з метою проведення спеціальної перевірки стосовно того, чи притягувалась особа до кримінальної відповідальності за корупційні правопорушення до цього; перевірити достовірність інформації про доходи, їх джерела та зобов’язання фінансового характеру, у тому числі за кордоном, щодо особи, яка претендує на посаду та близьких їй осіб. Буде перевірятись наявність у особи та близьких їй осіб корпоративних прав. Також буде перевіряться наявність та рівень освіти в особи, що хоче обійняти посаду в державному органі тощо. Чітко виписано механізм обмеження щодо роботи в одному органі близьких осіб. Якщо виникла подібна ситуація, на її вирішення відведено 15 діб.
Вказаним Законом встановлюються обмеження на прийняття подарунків публічними службовцями в процесі виконання ними посадових обов’язків. За Законом посадові особи можуть приймати особисті подарунки, які відповідають загально визнаним уявленням про гостинність, за умови, якщо загальна вартість подарунка не перевищує розміру однієї податкової соціальної пільги, тобто 302 гривні. 50 коп. Все, що перевищує дану суму є забороненим.
|